Köleskoch

2009. március 7., szombat

A heti menü egyik fogása volt.

Hozzávalók:


1 csésze köles
½ csésze mazsola
½ csésze darált dió
két alma felkockázva
2 ek olaj
4 ek méz
1 csipet só
kb. 4 csésze víz


Elkészítése:

A kölest megmosom. A többi hozzávalóval együtt egy tepsibe terítem. 200° C-os sütőben megsütöm.
Kicsit érdekesen néz ki, ahogy a kölesszemek, az almadarabok, s a mazsolák úszkálnak a vízben, de hamarosan egybesül és nagyon finom étel kerekedik belőle!

A recept Nagyi és Nati szakácskönyvéből származik, módosításokkal átvéve.

16 megjegyzés:

duende írta...

Istenien néz ki!
Imádom a kölest, az egyik legfinomabb gabonaféle. A felfújt belőle pedig isteni! :)
Én is készítettem már, tényleg gyors, finom, egészséges.
Azt hiszem, a vasi, zalai parasztételek című nagyszerű szakácskönyben is van hasonló recept.

Palócprovence írta...

Finom lehet, ki fogom próbálni! :)

erős ildikó írta...

Ehhez hasonlót csak kukoricadarából csináltam eddig, de ki fogom próbálni, biztosan finom sütemény!
Köszi, hogy feltetted!

harmony írta...

Köszi, hogy feltetted, alig várom a szerdát :D ;)

Renata Kalman írta...

Duende!
És ráadásul lúgosító hatású gabona!

Palócprovence!
Hajrá! :)

Napmátka!
Hasonló lehet állagra (úgy vélem). Ez nagyon jó mert nem ragad össze tömbbé, ugyanakkor mégis egybesül. Lehet, hogy hamarosan ismétlés lesz, a gyors kaják időszaka van, nekifogtam a kertnek...


Harmony!
Hát igen, a napok-bolygók szerinti gabonák, van hogy figyelembe veszem, de sajnos nem folyamatosan...

Juci írta...

Ezt lehet vajon zöldségesre is csinálni? Mondjuk Köles sajttal, spenóttal? vagy cukkinis, praradicsomos, olajbogyós? Próbáltad már nem édesen?

Renata Kalman írta...

szia!
Sósan még nem, de felcsigáztál. A sajt mondjuk nyúlós lenne kicsit, ami engem nem zavarna (növényiből).

Édes változatban viszont azóta kipróbáltam sárgabarackkal is.

siccike írta...

Hát, én ezt ma megcsináltam, és valami olyan istenien finom, hogy nem győzöm arrébb rakni magam elől a tepsit!:)

Judit írta...

Hát ez nagyon isteni lett! Köszi a receptet!
Mekkora tepsiben sütötted? Az enyém valahogy nem így nézett ki, biztos a tortaforma miatt. És vagy 2 órán át sült.
Fahéjjal csináltam és édes almából, mert kihagytam a mézet, de még a férjem szerint is jó édes lett. Most megyek, kipróbálom barnarizsből. :)

Renata Kalman írta...

Judit!
Ennek a tepsinek a mérete: 24x28
Nekem nagyjából fél óra- negyven perc alatt kész lett. A köles viszonylag hamar megfő.
Barna rizsből viszont szerintem tovább tart.
Kíváncsi vagyok, milyen lett, én még nem próbáltam azzal!

Judit írta...

Hm, a tortaformám nem sokkal kisebb. Akkor a bögre a ludas, az 3 decis volt. :)
Végülis a rizset előre megfőztem egy fél vaníliarúddal, így nem volt vészes a sütési idő. Aztán olajat raktam hozzá, a vanília kikapart belsejét meg annyi rizstejet, hogy ellepje. Na meg persze az almát. :) A rizs nem főtt úgy szét a sütőben, ahogy számítottam rá. Finom lett, de inkább gyümölcsrizs mint süti...

Zsoozsy írta...

Még csak bő tíz év telt el a bejegyzés és a megjegyzései óta :) , de én még csak most fedeztem fel, mert a kölest is :) (jobb később, mint soha alapon... :D ), viszont amennyire ráizgultam erre a pofátlanul egyszerűnek tűnő receptre, annyira pánikolok most, hogy a kicsi sütőmben sül valami, ki tudja, mi, ugyanis jó, hogy szerepelt a hozzászólások között a tepsiméret is, mivel nekem nagyon kicsi sütőm van, amelybe csak kicsi tepsi is fér, és próbáltam ez alapján arányosan elosztani az arányokat, ám vagy rosszul számoltam, vagy rosszul értettem valamit, mivel a vízmennyiség egyszerűen nem fért bele sem...

Tehát első kérdésem az, hogy a csésze mennyiség az tényleg nem pohár? Mert olvastam is utána és valahol azt írják, hogy 284,130625 ml, de nem tudom, hogy a recept is eszerint érti-e a csészét.

A másik kérdésem az, hogy a receptben használt mértékek 24x28 cm méretű tepsihez vannak, míg az enyém 24x19 cm méretű , amelyek összterületének az aránya 456:672 az enyém a recepthez képest, ami azt jelenti, hogy a receptben lévő tepsi kb. másfélszerese az enyémnek, tehát próbáltam aszerint annyival kevesebbre venni az arányt, ami ugye 0.66-os szorzó elvileg, ha nem tévedek, akkor viszont 757.68 ml víz kéne bele, ami meg nem fért bele, hanem még a fél liter sem! Én számoltam el valamit vagy mi a baj? Persze most már mindegy, lesz, ami lesz :) , de bosszant, hogy mit bénáztam el...

Ráadásul most már az is felmerült bennem, hogy honnan tudom, ha kész van, amire már hallom is lelki füleimmel a választ, hogy hát látom rajta, hogy kész van :) , amire én mindig azt mondom, hogy nem tudom, hogy hogy néz ki készen, mert ráadásul szerintem tömény lesz, túl sok alma, túl sok méz, mert túl kevés a víz, amiben fel tudna oldódni, vá, sülés közbeni izgulás, amiről ki tudja, mikor lesz egyáltalán kész... :D

Bárcsak már most is ehetőre sikerülne, legközelebb meg kifejezetten tökéletesre! :) Éppen a sok hozzászólás is bíztatott a nekifogáshoz, hátha a felmentés is innen érkezik... :)

Reni108 írta...

Szia!
A bögre kb. 2,5 dl, de nem mértem mércével :)
Hogy sikerült?

Zsoozsy írta...

Na, jó tudni! :)
Akkor legközelebb aszerint számolom át az arányokat. (Bögre=csésze? :D )

Kicsi sütőm öreg sütő is és lassú és szerintem nem sült meg rendesen nagyon sok idő után sem, amikor mennem kellett, úgyhogy kivettem azzal, hogy majd max. ott továbbsütöm, de a célszemélynek :) így is tetszett, morzsasüti formában, lekvárral, de nekem meg feltűnt, hogy össze is kellett volna kevernem a hozzávalókat, nem? Mert én csak pakoltam a tepsibe be mindent sorba, gondolván, hogy a víz úgyis összekeveri, amitől rakott vmi érzésű lett, de még szerinte is túl száraz volt, tehát a víz mennyiség lehet a döntő, amit ugye fizikailag nem tudtam már hova rakni. Szerinte amúgy be kellett volna tán áztatni vagy több adagban adagolni a vizet, hogy benne legyen mind és ne száradjon ki, talán majd legközelebb úgy csinálom. Mondjuk persze a köles mindenképp gyorsan megfőtt, ami jó :) , és végül is ehetőre vágytam, ami sikerült is végül is :) , sőt, őt jobban boldogította, mint engem, mert közel sem hasonlított a képre, ám pofátlanul egyszerűsége mindenképpen meggyőzőtt és esélyt ad a tökéletesítésére (átszámolva... :D ), úgyhogy köszönöm a receptet. :)

Reni108 írta...

Kevés útifűmaghéj hozzáadás jobban összetartja. Pár éve átköltöztem a honlapomra: www.lettudatos.com
ide nem igen járok már :)

Zsoozsy írta...

Azt nem ismerem, viszont a honlapod nagyon menő, gratulálok hozzá, majd nézelődöm még arrafelé. Ezt a receptet viszont mindenképpen el akarom még majd készíteni, és akkor úgyis itt fogok beszámolok róla... :) (...ha nem baj... ;) )

Related Posts with Thumbnails
 
Lét-tudatos konyha - by Templates para novo blogger