Házi szejtánkészítés tönkölylisztből

2008. október 15., szerda

A rántott szejtánszeletnél nem írtam le magát a szejtánkészítés alapját. Akkor a fagyasztóból elővett, már elkészített búzahúst paníroztam be és sütöttem ki. Most leírom az alapreceptet, azaz hogyan készül maga a "hús", vagyis a búzahús (a szejtán)...


Hozzávalók:

60 dkg tönkölybúzaliszt
1 ek só
5 dl víz


Elkészítése:

60 dkg szitált tönkölylisztet elkeverek 1 evőkanál sóval, majd összedolgozom az apránként hozzáadott, kb. 5 dl hideg vízzel.





Addig gyúrom, amíg elválik az edény falától és már nem ragad. Cipó alakúra formázom és annyi hideg vizet öntök rá, hogy ellepje. Fél óráig így hagyom.




Utána váltott hideg vízben elkezdem kimosni belőle a keményítőt, ezt addig folytatom, amíg a víz tiszta nem lesz. (Ez a munka legkevésbé vonzó része.)




A mosást úgy végzem, hogy a tésztagömböt egy szűrőbe teszem, majd mindezt beleállítom egy nagyobb vödörbe és mosás közben cserélgetem alatta a vizet. Nem kell megijedni, még ha úgy tűnik is, nem fog szétmállani a tészta, mert a sikér összetartja.
A szűrőt azért használom, hogy együtt maradjanak és ne ússzanak el a tésztadarabok.
Mikor a „mosóvíz” nagyjából tiszta marad, akkor kinyomkodom a masszát, ami immár tiszta sikér (búzafehérje).

Ekkor következik a fehérjestabilizáció. A masszára annyi langyos vizet öntök, hogy ellepje és állni hagyom, hogy a tészta belseje is felmelegedjen.


Közben egy fazékban vizet forralok, melybe 2 ek olajat teszek. A víz ízesíthető Vegetával, (én házilag készítem) illetve más fűszerekkel, mert a sikér önmagában véve ízetlen. Mikor a víz forr, beleteszem a sikérmasszát és felsegítem az aljáról, ha leragadni készül. Takaréklángon, fedő alatt mintegy 30 percig főzöm. Vigyázni kell, nehogy kifusson a lé!

A főzés során, egy idő elteltével megfordítom a masszát (ami elterül a tetején) két fakanál vagy más nyeles konyhai eszköz segítségével. A főzés végén kiveszem, lecsepegtetem, majd szétterítem.

Innentől felhasználható közvetlen módon, rántott szejtán, szejtánpörkölt stb. alapanyagául, vagy pedig kihűlés után –lehetőleg a majdani felhasználás céljának megfelelő darabokra vágva- lefagyasztható. Én erre a célra kis műanyag tálcákat használok és lefóliázom.




Így nem kell mindig frissen készítenem, mert az előbbi leírásból sejthető, hogy nem éppen egy gyors és kis helyigényű munkálat.
Nem beszélve az utána járó takarításról. Ahova a mosólé lecsepeg, ott fehér foltot hagy, lévén keményítő van benne. Persze nem maradandó ez a folt, egyszerű felmosással eltávolítható.

Az így kapott szejtán (búzahús) mindenképpen megéri a fáradozást, mert lényegesen olcsóbb a boltban kaphatónál és nagyon sokféle, finom étel készíthető belőle.
Íze semleges, állaga a húsevőket is megtéveszti. Nem tudnak ellene érvet felhozni, feltéve ha nem nekik kell elkészíteni.
Mert mondanom sem kell, hogy semmi esetre ne ezzel kezdjük a nekik szánt főzőtanfolyam első leckéjét, elkészítése ugyanis némi vállalkozókedvet igényel.

A szejtán a boltokban kapható
1. készen (zacskós csomagolásban, hűtőpultban) illetve
2. por alakú változatban, amit csak vízzel kell elkeverni, majd kifőzni és szó sincs erről a szűrőben történő mosásról.

A recept prototípusát Kun Ákosnál olvastam.

A szejtánkészítésről elhangzott riport a Civil Rádióban: itt

Rántott szejtán készítés.


19 megjegyzés:

Névtelen írta...

Gondolom a fotó alapján, hogy tk lisztből csináltad?!
Sziszi

Renata Kalman írta...

Szia!
Igen!
Azért szitáltam meg, hogy a korpát így kivegyem belőle, s könnyebb legyen a mosásnál, mert ott az is kiválik belőle.

Dulmina írta...

Ez jó lett, már ki is próbáltam!
Tudtam én, hogy szejtánporból túl egyszerű lenne, hát most nem kispályáztam :)

Kata írta...

S ebből a mennyiségből mennyi kész szejtánt kapsz?

Renata Kalman írta...

Dulmina!
Gyors voltál! Mit készítettél belőle?

Renata Kalman írta...

Hú Kata! Jó kérdés...a legalsó képen láthatónak kb. a két és félszeresét. Súlyra nem mértem...

De nem mind ilyen egységes szelet, a végén vannak apró darabkák is, amolyan "pörköltnek" való :)

Dulmina írta...

Felkockázva megpirítottam (pörköltet akartam, csak aztán meggondoltam magam), meg közben járt az agyam, hogy mi mindent ki kéne majd próbálni belőle.

ffffffffff írta...

hello, épp ma láttam a bioboltban búzasikért. nem emlékszem a pontos összegre, de tekintve a tönkölybúza árát, kb. ugyanott vagyunk, csak nem kell mosni.

Renata Kalman írta...

Szia!
Köszi, ez jó hír!
Mondjuk szerintem nekem így is olcsóbb a házi szejtán, mert nagytételben vesszük a búzát zsákban.
Ugyanakkor épp készülök venni bolti sikért, mert kell a tanfolyamhoz.

hbogi írta...

Szia!
Elöször is szeretném megdicsérni az oldalt, mert nagyon sok hasznos dologra bukkantam már rá Nálad :)
Szejtánt én is otthon készítek, búzasikérböl. Még a száraz porhoz teszem a füszereket (mindig attól függ, hogy épp mit akarok készíteni a szejtánból), általában valamilyen grillfüszert. Illetve a fözövizet is erösen füszerezem, mert az is sokat számít!!!
A mai adag egyik feléböl fasirtot csináltam, a másik felét pedig bekentem szójaszósszal (ettöl kicsit füstös ízt kapott) ill. mustárral és meggrilleztem...olyan íze volt, mint egy "igazi" steaknek. Nagyon ajánlom mindenkinek a kipróbálását!!
Szeretettel, Bogi
/dondibaba.blogspot.com/

Renata Kalman írta...

Szia Bogi!
Köszönöm a visszajelzést! Ezt a szejtán-steak-et én még nem próbáltam. Ez talán inkább a bolti porból működik, az otthoni szétmállósabb.
De majd felveszem a listámra...:) köszi.

reea írta...

Épp most készítem az első tönköly búzás szejtánomat. Kíváncsi vagyok... Egy kiló liszt kerül annyiba mint egy félkilós kész szejtán (mondjuk abból is mindig többet készítettem), ezért még mindig bőven megéri a macerát, arról nem beszélve, hogy később olyan jó lesz csak elővenni konyhakészen a mélyhűtőből.:)
Jó az oldal, és köszönöm a receptet.

Renata Kalman írta...

Hogy sikerült? Én is jobban szeretem a házit, mint a bolti sikérporból készítettet, mert azon kívül, hogy ez olcsóbb, nem lesz rágós.
És ahogy írod, én is nagyobb mennyiséghez fogok neki :)
Szoktam falatkákat is csinálni belőle:
http://www.lettudatos.com/szejtanfalatkak.html

Névtelen írta...

Szia! Lenne pàr kérdésem. Nem vagyok vegetàriànus, viszont a tönkölyt évek òta hasznàlom. Csak nàlad láttam a szejtánkészítést lisztből, nem a 250g.-os gumis csomagbòl. Volt itthon lisztem, így tegnap nekiálltam.
1.) A mosás. Azt vettem észre, hogy a fele kiszökött a szűrőn keresztül. Ráadásul egyre lágyabb lett a tészta. Így, miután a fele kiszökött, lecsöpögtettem, majd jött a langyos víz.
2.) Mennyire legyen langyos? Inkább hideg vagy meleg felé hajlò?
Aztán jött a főzés. Szétfőtt. Nem lehetett nagyon szeletelni sem a végeredményt.
Sajnáltam, mert az ízesítés nagyon jò lett, csak éppen használhatatlanul lágy.
Szerinted mi lehetett a gond?
Teljeskiörlésü lisztből csináltam, át is szitáltam. A szitálásnál a 60 dkg lisztből kb mennyi marad neked?
Köszönöm előre is a válaszodat.
Üdvözlettel: Krisztina

Renata Kalman írta...

Kriszti!
Itt kicsit update-eltem az írást.
http://www.lettudatos.com/hazi-szejtankeszites-tonkolylisztbol.html

Mikor mostad a szűrőben, akkor a víz hideg volt? Ez fontos, hogy hideg legyen. Elméletileg veszít "magából" a mosás közben, de a hideg víz előbb-utóbb összehúzza a sikért, úgyhogy egy keményebb gömböc lesz belőle. Olyan "szálas rongyszerű" lesz.
Mikor ez kész, a langyos víz: inkább közepes legyen, ne érezd melegnek.
A szitáláskor -most csak saccra írom-, 60 dkg-nál kb. 8 dkg korpa jön le. Ez sok másra használható. Azért kell kiszitálni, mert úgyis kimosnánk a vízben.

Mikor főzöd az ízesített vízben, akkor forró legyen a víz. De ha ugye eleve lágy (mert maradt benne keményítő) akkor szétesik.
Viszont olyan kemény gumiszerű sosem lesz, mint a bolti. Én ezért szeretem. Nekem sem sikerült elsőre. Írd meg, ha újra megpróbáltad.

Névtelen írta...

Szia Renáta!
Nagyon szépen köszönöm a gyors választ.Igen, hideg vízben mostam.Valószínűleg nem elég sokáig, mivel a fele elszökött a szűrőből, és szerettem volna, ha valamennyi megmarad. Te milyen szűrőben mosod?
Lehet, hogy ez is gond volt, mert nekem tésztaszűrőm van.
Nem adom fel, megfogom próbálni még. Majd megírom, hogyan sikerült.
Üdvözlettel: Krisztina

Renata Kalman írta...

Én is tésztaszűrőt, érdemes minél apróbb lyukút választani.

Unknown írta...

Kedves Renáta!
Ma még nem is tudtam, mi az a szejtán, csak rendeltem holnapra egy ételt, amiben ez van, és gondoltam, utánanézek, mi is ez.
Rögtön fel is merült bennem, hogyan lehetne házilag, és tönkölyből csinálni, merthogy én is azt használok mindenre.
Aztán megtaláltam a leírásodat, és gyorsan el is készítettem. Úgyhogy köszönöm, hálás vagyok érte! :)

Annyi volna a kérdésem, hogy ha a korpát úgyis kiszitáljuk a teljeskiőrlésű tönkölylisztből, akkor nem volna egyszerűbb tönköly fehérlisztből csinálni? Vagy inkább úgy kérdezem, hogy lehet-e egyáltalán abból? (Én lusta voltam szitálni, csak utólag jöttem rá, miért kell :D ).

Üdv:
Noémi

Renata Kalman írta...

Kedves Noémi!
Köszönöm visszajelzésedet! Igen, lehet fehér tönkölylisztből készíteni, sőt úgy valóban egyszerűbb, egy lépést megspórolunk.
Én azért szitálom, mert -azt itt nem írtam hozzá, hogy- házilag őrlöm a gabonát és így ez teljes kiőrlésű lesz. Remélem beválik a recept és sokszor készíted majd a szejtánt!

Related Posts with Thumbnails
 
Lét-tudatos konyha - by Templates para novo blogger