Vegán mézes zserbó

2008. december 21., vasárnap

Az alábbi sütemény igen nagy népszerűségnek örvend nálunk. Egy hagyományos receptet alakítottam át egy korábbi Nők Lapjából.

Biztosan lehet sok kifogás ellene, mert nem tartozik a legegészségesebb ételek vezető listájához, de: szeretjük, mindig elfogy és idén is elkészült már kétszer.
A tészta nyújtása türelmet igényel!





Hozzávalók:

A tésztához:

120 g méz
100 g kókuszzsír
½ dl (növényi) tej
80 g nádcukor
½ citrom leve
600 g liszt (350 g zabliszt+50 g szójaliszt+200 g finomliszt)
1 mk szódabikarbóna
1 mk fahéj
csipet só

Krémhez:

1 csg vaníliás pudingpor
3 dl (növényi) tej
200 g kókuszzsír
80 g nádcukor
1 ek vaníliás cukor
½ dl citromlé
rumaroma
1 narancs reszelt héja

Lekvár:

150 g málna/ribizlilekvár


Mázhoz:

150 g étcsokoládé vagy karobmáz
2 ek napraforgóolaj

Én nem használok rumaromát, de a narancs elengedhetetlen hozzá! Lekvár helyett lila szőlőlekvárt tettem bele.
Az elkészült krémből jócskán marad, le szoktam fagyasztani, így két alkalomra elég.
A máz esetén, mikor nagyon elhúzódik az idő, étcsokoládét olvasztok, de karobmázzal is készülhet.
A süteménynek kell minimum 1 nap puhulás! De legutóbb nekem azonnal puha volt…rejtély, hogy miért.


Elkészítése:

A mézet a cukorral, kókuszzsíral és a tejjel felmelegítem, lehúzom a tűzről és hozzákeverem a citromlevet.
A lisztben elkeverem a szódabikarbónát, a fahéjat és a sót.
Apránként a mézes keveréhez adom, s egy fakanállal elkeverem.
Nagyon ragad a tészta! Hűtőbe teszem legalább 1 órára.

A sütőt 180° C-ra előmelegítem. A hűtőből kivett tésztát 4 részre osztom. Igyekszem 25x35 cm-es lapokká nyújtani. Ezt a műveletet két folpack között szoktam végezni, de eléggé töredezik. Egynemű tésztalapok kialakítására törekszek, nagyjából azonos vastagságúra a széleken és középen is.

Amíg az első lap sül (ezt lehet a tepsi hátoldalán is, de én simán tepsibe teszem).
A sülési ideje 5-8 perc, mert könnyen megkapja és akkor nem lehet vágni, mert törik.
A megsült lapot rácson hagyom kihűlni.

Közben kinyújtom és megsütöm a második, harmadik, negyedik lapot.

Krém:
A pudingport elkeverem a tejben, hozzáadom a cukrot, sűrűvé főzöm.
Leveszem a tűzről, felolvasztom benne a kókuszzsírt, a vaníliás cukrot, s mikor langyos, hozzáadom a citromlevet, az alaposan megmosott narancs reszelt héját -és aki tesz bele, rumaromát-. Hagyom kihűlni.

A tésztalapok közül az elsőt megkenem a krémmel. Ráborítom a másodikat, amit lekvárral kenek meg. A harmadikra szintén krém következik, a negyedik tetejére pedig szintén lekvár kerül. Kicsit félreteszem.

Elkészítem a mázat:
Ha csak étcsokoládét használok, akkor felolvasztom, majd hozzáadok 2 ek olajat.
Rásimítom a lapok tetejére és hagyom dermedni.
Hűvös helyre teszem 1-2 napra, hogy összeérjenek az ízek.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Bocsánat, hogy kritikai megjegyzéssel szólok bele, igazán nagyon tetszik a recept, de nekem úgy tűnik, ez nem zserbó, hanem inkább egy klasszikus "hatlapos" vagy mézes-krémes, nem? :)
Úgy tudom, a zserbó (gerbaud) egy baracklekváros-diós töltelékkel készített, nem laponként sütött édesség.

Renata Kalman írta...

A hagyományos zserbóban nincs méz, és igen dió és lekvár van benne.
De létezik olyan is, hogy mézes zserbó (a neten is van ilyen recept), ami viszont krémmel készül, én ezt alakítottam át, vagyis reformosítottam.

Babeck írta...

Jol nez ki! A mezet mivel lehet helyettesiteni, hogy vegan legyen?

Related Posts with Thumbnails
 
Lét-tudatos konyha - by Templates para novo blogger